Vilkår

Her finner du våre vilkår ved bruk av våre tjenester.
For å finne personvernerklæringen kan du gå inn her.

Vilkår 31-05-2023

1. Introduksjon: Disse følgende vilkår og betingelser gjelder når Hjelp Med Data (IKT Installasjon AS) tilbyr en tjeneste ("Tjeneste") til en forbruker eller et selskap ("Kunde"). Tjenestene som tilbys av Hjelp Med Data er teknologi- og IT-støtte utført fjernstyrt via telefon, chat, e-post og/eller ved hjemmebesøk. Tjenesten er spesifisert på Hjelp Med Data sin nettside hjelpMeData.no. Vilkårene og betingelsene suppleres alltid av det Kunden og Hjelp Med Data blir enige om i det individuelle tjenestetilfellet som bestilles. Kunden må oppgi en e-postadresse og/eller en fysisk adresse der Kunden ønsker at Tjenesten skal utføres. Hvis Hjelp Med Data har sendt en melding til den angitte e-postadressen, anses meldingen for å være mottatt av Kunden senest to (2) dager etter at den er sendt. I henhold til Forbrukervernloven for fjernsalg og hjemmesalgsavtaler (2000:274), har kunden rett til å kansellere Tjenesten. Retten til tilbaketrekking avsluttes for tidlig hvis Kunden ønsker at fullføringen av Tjenesten skal utføres før retten til tilbaketrekking er utøvd eller hvis utførelsen av Tjenesten er startet av Hjelp Med Data. Disse generelle vilkårene gjelder inntil videre.

2. Hjelp Med Data sine Forpliktelser: sikrer at teknikerne som utfører Tjenesten har de nødvendige ferdighetene, er verifisert og har grunnleggende utdanning; sikre at Tjenesten er i henhold til beste praksis, dvs. at arbeidet utføres på en måte som normalt forventes av en profesjonell; sikre Klientens interesser og konsultere Klienten slik at det ikke oppstår misforståelser; sikre at Tjenesten ikke utføres i strid med sikkerhetsregler eller mot forbudet i Produkttrygghetsloven eller Markedsføringsloven; informere Kunden hvis det er behov for ytterligere arbeid; foreslå en ny tid for Tjenesten, hvis Hjelp Med Data trenger å omplanlegge Tjenesten. Avslutning av Tjeneste. Hjelp Med Data forbeholder seg retten til å nekte tjeneste til enhver person eller enhet etter Hjelp Med Datas eget og absolutte skjønn. Hjelp Med Data har retten til å nekte tjeneste når som helst, uten å varsle deg på forhånd, av enhver grunn eller uten grunn, inkludert, uten begrensning, hvis Hjelp Med Data mistenker at kunden har brukt en hvilken som helst del av Tjenesten til å utføre svindelaktig eller ulovlig aktivitet.

3. Kundens Forpliktelser: Før Hjelp Med Data utfører Tjenesten, sikre at det er tatt sikkerhetskopier av data, programvare, informasjon eller andre filer lagret på Kundens datamaskin, disker, periferienheter, MP3-spillere, DVD-spillere, videokameraer, digitale kameraer og/eller på enhver annen elektronisk lagringsenhet; fjerne alle videokassetter, CD-er, disker, laserplater, kassetter, DVD-er, filmer eller annet materiale fra Kundens enheter; før eller etter at Tjenesten er utført, gjøre opp betaling til Hjelp Med Data for Tjenesten som Kunden ønsker at Hjelp Med Data utfører; sikre at Kunden har det nødvendige utstyret og at tilkoblet utstyr er godkjent og har passende lisens for programvare; beskrive på en så detaljert og sannferdig måte som mulig for Hjelp Med Data hva Kunden har og hva Kunden ønsker at Hjelp Med Data skal gi støtte for.

4. Tilbakebetaling, Betaling og Avbestilling: Hjelp Med Data kan endre gebyrer og priser oppført på nettstedet og/eller legge til nye gebyrer eller priser. Kunden er forpliktet til å gjøre seg kjent med prisene før bruk av tjenesten. Gebyrer og priser finnes på hjelpmedata.no. Kunden betaler for Tjenesten i henhold til prisene oppgitt på hjelpmedata.no. Kunden kan velge å betale før eller etter at Tjenesten er fullført. Kunden kan betale for Tjenesten med kort, Vipps eller faktura. Ved betaling med faktura, påløper et fakturagebyr på 39 kr. Avbestilling av hjemmebesøk må gjøres senest 24 timer før hjemmebesøket skal finne sted. Hvis dette ikke overholdes, har Hjelp Med Data rett til å fakturere Kunden kostnaden for et hjemmebesøk. Hjemmebesøket kan ombookes av Kunden senest 12 timer før hjemmebesøket skal finne sted. Fjernstjeneste kan ombookes eller avbestilles uten kostnad.

5. Personopplysninger og Integritet: Hjelp Med Data er ansvarlig for behandling av personopplysninger i henhold til gjeldende databeskyttelseslovgivning, dvs. fra 25. mai 2018 av Forordning (EU) 2016/679 av Europaparlamentet og Rådet av 27. april 2016 om beskyttelse av fysiske personer med hensyn til behandlingen av personopplysninger og om fri bevegelse av slike data ("GDPR"), EU-lovgivning og nasjonale og regionale lover relatert til personvern eller databeskyttelse som er gjeldende i Sverige eller ellers i Hjelp Med Data sine aktiviteter, samt nasjonale eller regionale forskrifter gjeldende i EU, samt retningslinjer eller anbefalinger utstedt av Datatilsynet, med hensyn til personvern og databeskyttelse. Personopplysninger som er levert til Hjelp Med Data vil bli behandlet i samsvar med Hjelp Med Data sin Personvernerklæring til Kunder. Hjelp Med Data ønsker å betale spesiell oppmerksomhet til det faktum at personopplysninger kan brukes til markedsanalyse, statistikk og for å evaluere og informere om tjenester og produkter. Personopplysninger kan også behandles for markedsføringsformål av Hjelp Med Data og selskapets partnere. Kunder som motsetter seg behandlingen av personopplysninger for markedsføringsformål kan, når som helst, for å forhindre slik behandling, varsle Hjelp Med Data via e-post til kontakt@hjelpmedata.no. Hjelp Med Data respekterer kundens integritet. Informasjon om hvordan Hjelp Med Data behandler personopplysninger er gitt av Hjelp Med Data sin Personvernerklæring til Kunder.

6. Skade og Ansvarsbegrensning: Kunden har rett til erstatning for direkte skade som Hjelp Med Data, eller noen Hjelp Med Data svarer for, har forårsaket ved uaktsomhet. Kunden har ikke rett til erstatning for indirekte skader, slik som tap av fortjeneste eller andre følgeskader. Hjelp Med Datas maksimale ansvar er begrenset til ett (1) prisgrunnbeløp (dvs. 45 500 NOK for året 2023). Begrensningene i Hjelp Med Data sitt ansvar som angitt ovenfor gjelder ikke i tilfelle av forsett eller grov uaktsomhet, skader eller i henhold til obligatorisk lov. Det er Kundens plikt å ta sikkerhetskopi av all programvare og data lagret på Kundens datamaskin, harddisk og/eller enhver annen lagringsenhet. Hjelp Med Data er ikke ansvarlig for noe tap, endring eller korrupsjon av programvare, data eller filer eller for eventuelt ansvar Kunden måtte ha overfor tredjeparter. Hjelp Med Data er ikke ansvarlig for funksjonaliteten og kvaliteten på Tjenesten hvis Kunden kobler til uautorisert utstyr eller bruker programvare som ikke er godkjent eller lisensiert til Kunden. Ved levering av Tjenesten, kan ikke Hjelp Med Data garantere at Hjelp Med Data løser det spesifikke problemet eller feilen som Kunden har. Hjelp Med Data vil imidlertid alltid foreslå en passende løsning på Kundens problem.

7. Klage og Kundetilfredshetsgaranti: Hvis en Kunde anser at Tjenesten er levert feilaktig eller ufullstendig, skal Kunden, innen rimelig tid, varsle Hjelp Med Data med en klage via e-post kontakt@hjelpmedata.no. Kunden kan be om å påberope seg Hjelp Med Datas Kundetilfredshetsgaranti når Kunden ikke er fornøyd med resultatet av Tjenesten eller hvordan Tjenesten ble utført. I slike tilfeller trenger Kunden å gi en skriftlig uttalelse via e-post til hello@hjelpmedata.no, innen rimelig tid, med grunnene til forespørselen. Hvis gyldig, svarer Hjelp Med Data på forespørselen med full refusjon.

8. Force Majeure: Hjelp Med Data er fritatt fra forpliktelsen til å betale erstatning eller oppfylle visse forpliktelser som bestilt av Kunden hvis tapet eller unnlatelsen skyldes forhold utenfor Hjelp Med Data sin kontroll ("Force Majeure") og omstendigheten forhindrer, hindrer eller forsink er overholdelse av slik forpliktelse.

9. Fraskrivelse og Refusjon: Hjelp Med Data forbeholder seg retten til å avstå fra å tilby en bestilt Tjeneste og i stedet tilbakebetale Kundens betaling, helt eller delvis, hvis systemkravene ikke er oppfylt, eller hvis de tekniske behovene (inkludert kabler, fysiske eller tekniske barrierer) eller andre krav som Kunden stiller er uvanlige eller ikke kan anses som rimelige på grunn av oppdragets omfang.

10. Tvist: En tvist angående tolkningen eller anvendelsen av Tjenestene utført under Ordren skal primært løses gjennom forhandling og avtale mellom partene. Enhver tvist skal avgjøres av norsk rett under norsk lov. Tvister kan også prøves av Forbrukerrådet, hvis avgjørelse er en anbefaling til partene om hvordan tvisten bør løses.